Dyrektywa Omnibus, cyfrowa i towarowa - zmiany w przepisach dla sklepów internetowych w 2023 roku!

Dyrektywa Omnibus, cyfrowa i towarowa – zmiany w przepisach dla sklepów internetowych w 2023 roku!

Dyrektywa Omnibus, cyfrowa i towarowa – zmiany w przepisach dla sklepów internetowych w 2023 roku!

Poza dyrektywą Omnibus, została wprowadzona m.in. dyrektywa cyfrowa i dyrektywa towarowa. Dyrektywa Omnibus obowiązuje w Polsce od 01.01.2023 roku. Zapoznaj się z naszym artykułem i dowiedz się, czym są nowe dyrektywy oraz jakie zmiany, jako właściciel sklepu internetowego, będziesz miał do spełnienia.

 

Co to jest dyrektywa Omnibus, od kiedy zacznie obowiązywać?

Dyrektywa Omnibus została przygotowana przez Komisję Europejską, w celu ujednolicenia i poprawienia zasad dotyczących ochrony konsumentów. Nowe dyrektywa ma poprawić świadomość informacyjną konsumenta oraz kupującego towary i usługi cyfrowe  – w Internecie, w placówkach stacjonarnych. Unijna dyrektywa działa już w większości państw europejskich, a w Polsce zaczyna obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku.

 

Jakie zmiany wprowadza dyrektywa Omnibus?

Jeśli prowadzisz własny sklep internetowy, będziesz miał nowe obowiązki:

– przy produktach promocyjnych w e-sklepie, musisz pokazywać najniższą cenę produktu z ostatnich 30 dni przed promocją,
– informować klientów o tym, w jaki sposób zbierasz oraz weryfikujesz opinie o produktach, które znajdują się na stronach e-sklepu,
– pokazywać w e-sklepie numer telefonu, pod którym klienci będą mogli uzyskać pomoc,
– wprowadzić zmiany w regulaminie sklepu internetowego.

 

Informacja o najniższej cenie przed promocją

Założenia dyrektywy Omnibus mają uchronić konsumentów przed fikcyjnym obniżaniem cen promocyjnych, ponieważ obecnie często sprzedawcy zawyżają ceny produktów aby je potem sztucznie obniżyć. Według nowych przepisów, gdy sprzedawca zdecyduje się aby dodać produkt do promocji,  musi pokazać jego najniższą cenę, która obowiązywała przez okres 30 dni przed wprowadzeniem produktu do promocji.

A co jeśli produkt znajduje się w sprzedaży na tyle krótko, że nie można pokazać jego najniższej ceny sprzed 30 dni przed dodaniem produktu do promocji? Wtedy trzeba, obok obniżonej ceny, poinformować konsumenta o cenie produktu, która obowiązywała od momentu wprowadzenia produktu do sprzedaży.

 

 

 

 

Jeżeli produkt znajduje się w sprzedaży krócej niż 30 dni, lub został dopiero wprowadzony do oferty e-sklepu i od razu został dodany do promocji, wtedy nie da się wskazać jego najniższej ceny sprzed 30 dni przed promocją. W takim przypadku powinna się pojawić informacja o najniższej cenie, która obowiązywała w okresie od dnia wprowadzenia tego produktu do sprzedaży, do dnia rozpoczęcia promocji.

Nowa dyrektywa przewiduje też pewne wyjątki dla towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu się lub mają krótki termin przydatności. Przy tego typu towarach, obok informacji o obniżonej cenie, trzeba zamieścić informację o cenie sprzed pierwszej obniżki.

 

 

Jeśli prowadzisz sklep internetowy na oprogramowaniu sStore, wystarczy że zaktualizujesz oprogramowanie e-sklepu do najnowszej wersji.

Wtedy otrzymasz gotowe mechanizmy, które w prosty sposób pozwolą na wyświetlanie historii cen produktów w Twoim sklepie internetowym.

 

 

Obowiązkowy numer telefonu na stronie sklepu internetowego

Nowe przepisy wprowadzają również wymóg dodawania do strony e-sklepu numeru telefonu, pod którym konsument może szybko skontaktować się z obsługą sklepu internetowego. Dotychczas numer telefonu na stronie był jedynie opcjonalny, od teraz  będzie on obowiązkowy. Warto go dodać na stronie kontaktu ze sklepem, przy danych o firmie, w stopce lub nagłówku strony e-sklepu.

 

 

 

Zmiany w regulaminach sklepów internetowych

Wraz z wejściem w życie nowej dyrektywy Omnibus, trzeba będzie również wprowadzić odpowiednie zmiany w regulaminie sklepu internetowego.

Zmiany polegają głównie na:

  • dodaniu numeru telefonu, w celu szybkiego kontaktu ze sklepem – jeśli wcześniej go tam nie było;
  • zmianie postanowień dotyczących odpowiedzialności sprzedawcy – deklaracja sprzedawcy;
  • na rozszerzeniu postanowień dotyczących braku prawa odstąpienia od umowy, przy sprzedaży treści cyfrowych dostarczanych online.

 

Zmiany w e-sklepach sprzedających produkty cyfrowe

Sklepy internetowe, które sprzedają treści cyfrowe wysyłane drogą elektroniczną (czyli nie na CD, czy pendrive), muszą zaktualizować swoje regulaminy, a jest to związane ze zmianami w przepisach dotyczących odstąpienia od umowy przy tego rodzaju sprzedaży. Zgodnie z nowymi przepisami, prawo odstąpienia od umowy przy zakupie produktu cyfrowego w sklepie internetowym, nie przysługuje konsumentowi wyłącznie w sytuacji gdy:

  • sprzedawca rozpoczął świadczenie za wyraźną zgodą kupującego;
  • kupujący został poinformowany, że po rozpoczęciu świadczenia (np. przesłaniu dostępu do filmu online) utraci prawo do odstąpienia od umowy i przyjął to do wiadomości;
  • sprzedawca przekazał kupującemu potwierdzenie otrzymania zgody na dostarczenie treści cyfrowych, przed upływem terminu na odstąpienie od umowy, w okolicznościach powodujących utratę prawa do odstąpienia od umowy.

Sprzedając takie treści, należy również dostosować potwierdzenia checkboxów umieszczonych na stronie sklepu internetowego.

W sklepach internetowych na oprogramowaniu sStore, bez problemu ustawisz checkboxy zgodnie ze swoimi potrzebami.

 

 

Aby ustawić dodatkowe checkboxy, wystarczy wybrać z menu Konfiguracja > Klienci > Dodatkowe pola formularzy.

 

 

Opinie o produktach w sklepie internetowym

Wielu kupujących przed zrobieniem zakupów weryfikuje opinie o produktach, które zamierza kupić. Nowa dyrektywa Omnibus ma zapobiec publikowaniu fałszywych opinii, w tym od osób, które nie kupiły danego produktu, a napisały opinię na jego temat. Od teraz Sprzedawca jest zobowiązany do informowania, w jaki sposób są zbierane i weryfikowane opinie w jego sklepie internetowym.

Najprostszym sposobem na wykorzystywanie w swoim sklepie internetowym opinii o produktach, bez ich weryfikowania,  jest dodanie informacji o tym, że  „sklep internetowy nie gwarantuje, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili.”

Warto również wyłączyć możliwość pisania opinii przez użytkowników, którzy nie są klientami e-sklepu, którzy nie mają swojego konta klienta w sklepie.

 

 

 

Kary za nieprzestrzeganie dyrektywy Omnibusa

Jeśli sklep internetowy nie wdroży odpowiednich zmian, może narazić się na wysokie kary:

  • kary pieniężne nakładane przez Prezesa UOKiK (na podstawie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów);
  • postępowania karne – z tytułu stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych;
  • kary za naruszenie – nakładane przez Inspekcję Handlową: na podstawie ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług.

 

Wszystkie sklepy internetowe korzystające z oprogramowania sStore – sklepy na platformie eBiznes.pl, esklepy.pl, SKLEPYWWW.PL,  są w pełni przygotowane na wdrożenie dyrektyw Omnibus!

Sklep internetowy powinien być zaktualizowany do najnowszej wersji, a właściciel e-sklepu powinien wprowadzić odpowiednie zmiany w swojej ofercie oraz w poszczególnych, wymienionych powyżej miejscach!

Zobacz jak zaktualizować oprogramowanie e-sklepu do najnowszej wersji.

Masz pytania?  Napisz do nas »

 

 

Nie masz własnego sklepu internetowego?

Otwórz nowoczesny e-sklep, zintegrowany z Hurtowniami Dropshipping.

Sprzedawaj na Allegro, Facebooku oraz w innych kanałach sprzedaży.

Załóż sklep testowy za darmo, bez zobowiązań!

 

Masz dodatkowe pytania, szukasz oferty dla siebie?  Napisz do nas »